KLIK JANGAN TAK KLIK

3 Feb 2010

HAKIKAT KEGEMBIRAAN....

  Petang tadi semasa dalam perjalanan pulang ke asrama, bas yang kami naiki begitu riuh dengan gelak tawa.Semuanya kerana hendak melepaskan rasa "tension" sewaktu kelas kimia (tak faham apa yang di ajar).Gurauan demi gurauan dibuat untuk menggembirakan diri.

  Setelah penat dengan gurauan,bas kembali sunyi.Tetapi fikiran saya tidak sesunyi itu....

  Kegembiraan??Adakah tadi itu kegembiraan? Tiba-tiba hati ini bergelojak,mencari erti sebuah kegembiraan..Pernah juga terfikir....Apakah kegembiraan akan diperoleh dengan keluar bersama rakan-rakan lelaki dan perempuan, bercampur gaul tidak mengenal batasan lantaran hati ini masih lagi remaja, lantaran kelemahan iman, lantaran diri masih kurang jelas. Namun hati ini sedar suatu hakikat, bahawa gembira bukan di situ, tetapi dengan berlaku jujur pada diri, dengan menjadi diri yang telah ditarbiah secara islam.Saya teringat petikan kata-kata:-

Kegembiraan itu bukan pada istana Abdul Malik bin Marwan, bukan pada pasukan Harun al Rasyid, bukan pula pada rumah mewah Al-Jashshash, dan bukan pada harta simpanan Qarun.
Kebahagiaan juga bukan pada kitab Asy-Syifa karya Ibn Sina, bukan pula pada diwan (himpunan syair) Al-Mutanabbi, dan bukan pada taman- taman Cordova.

  Betul..Kegembiraan sebenarnya ada dalam diri kita,diri yang sentiasa ingat pada illahi
Ingatlah rakan-rakan.. Berhentilah mengejar kegembiraan yang hanya bayang-bayang, kejarlah peluang kegembiraan yang sudah ada di depan mata.. IAITU DENGAN MENGINGATI ALLAH..

No comments:

Islamic Calendar

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA