KLIK JANGAN TAK KLIK

14 Feb 2011

INDAHNYA HARI INI~~

 14 februari menjelma lagi, pastinya setiap muda-mudi di negara ini mahupun seantero dunia sudah sangat mengerti akan tarikh ini. Kedai-kedai bunga dan pasar-pasar raya sudah pasti mengaut keuntungan besar dalam penjualan bunga dan coklat. Bukan itu sahaja, rumah-rumah tumpangan, hotel-hotel bajet semestinya sudah ditempah..Tujuannya cuma satu, sebagai platform untuk meluahkan perasaan cinta dari 'ku' untuk 'mu'...

  Valentine's Day...Sebuah hari yang cukup indah dan berbunga. Hari yang cukup romantik dan "sweet" untuk setiap pasangan yang sedang hangat bercinta. Pada hari ini jugalah si Yeop memberi kuntuman bunga ros kepada si Yong..Si Mat menghadiahkan coklat berbentuk hati kepada si Jah..Restoran-restoran dihiasi dengan cahaya daripada lilin ditambah pula dengan nyanyian lagu perlahan yang mengasyikkan...Indah....Cukup indah...
Inilah penangan kekuatan seorang paderi pada zaman kerajaan Rom memperjuangkan sebuah entiti yang bernama CINTA....

  Paderi?Ada kena mengena ke??

  Empayar rom (abad ke 3) ketika empayar tersebut diperintah oleh Pemerintah Claudius II. Menurut sejarah, Claudius adalah seorang pemerintah yang kejam. Sewaktu pemerintahannya,dia memerlukan seramai mungkin sukarelawan daripada pemuda untuk memasuki bidang ketenteraan bagi membesarkan lagi empayar Rom. Tetapi malangnya, ramai pemuda tidak mahu mendaftar sebagai sukarelawan kerana mereka tidak sanggup untuk meninggalkan isteri dan keluarga mereka.Ini menyebabkan Claudius berfikir dan membuat satu rancangan, jika pemuda tidak berkahwin, mereka pasti tidak teragak-agak untuk menjadi sukarelawan dalam ketenteraan.Jadi dia mengambil keputusan untuk mengharamkan perkahwinan.   

  Walaupun begitu, terdapat seorang paderi bernama St Valentine amat membenci dengan undang-undang baru tersebut. Dia secara senyap-senyap mengahwinkan pasangan yang mahu berkahwinan.Bagi dia, cinta tidak boleh dihalang. St Valentine sangat gembira kerana telah berjaya memperjuangkan cinta walaupun secara rahsia.

  Akhirnya, semuanya terbongkar. Valentine ditangkap,dipenjarakan dan dijatuhkan hukuman mati kerana melanggar perintah pengharaman perkahwinan. St valentine dibunuh pada 14 Februari 269 dan kematiannya dianggap "syahid" bagi penganut kristian katolik.

Renungan...

  Rupa-rupanya Valentine's Day yang selama ini disambut dengan begitu indah merupakan satu perayaan bagi agama kristian untuk memperingati kematian seorang paderi yang memeperjuangkan cinta.Tiba-tiba teringat akan satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud yang bermaksud :

 Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia dikira termasuk ke dalam golongan itu...

  Jadi..Biarkanlah mereka (orang kristian) yang menyambut hari ini. Kita, sebagai muslim anggaplah hari ini seperti hari-hari lainnya. Lagipun kasih sayang sesama muslim berlaku setiap hari dan bukan hanya pada hari-hari tertentu.

   Mungkin mereka dari puak "kebebasan" tak bersetuju dengan tulisan saya ini dengan mengatakan "adakah kami menjadi kristian jika kami sambut valentine's day?" Mereka juga mungkin akan mengatakan "Eleh, cerita tu fake je...tak payah nak percaya lah"...Walau apa pun alasan mereka, saya mahu bertanya, apa kelebihan menyambut valentine's day? Adakah hanya AWESOMEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!...??

P/S...

 Esok Maulidur rasul...Korang ingat ke tak ni?...So..Jom perbanyakkan selawat..

Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. 
(Al-Ahzab: 56)
sumber cerita "fake" :

http://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=159

11 Feb 2011

TUJUAN BELAJAR

HUH...Lega rasanya...Akhirnya tamat sudah perjuangan untuk peperiksaan pertengahan semester walaupun untuk sementara waktu..(final exam ade lagi).Dalam tak sedar, empat semester telah berlalu dan ianya seakan kosong tanpa sebarang pengisian dalam diri saya. Saya kini telah berada dalam semester ke lima dan saya baru sedar betapa menuntut ilmu itu suatu perkara yang sangat indah. Dalam kelas ketika pensyarah mengajar, tumpuan diberi dengan sepenuhnya. Terasa puas apabila perkara yang disampaikan dapat kita fahami dengan sempurna. Apabila peperiksaan, segala yang difahami selama ini dapat kita cetak di atas kertas dengan sempurna. Puas..Amat puas..

   Ya..memang puas..Hanya kepuasan? Adakah itu tujuan kita belajar? Puaskah kamu dengan diploma, ijazah mahupun doktor yang kamu dapat?...Jika itu sudah membuatkan kamu selesa, itu bukanlah kepuasan dan keselesaan yang sejati.

    Jika kamu dalam bidang perubatan, banggakah kamu dengan gelaran 'doktor' yang kamu bawa?

    Jika dalam bidang agama, adakah kamu mulia  dengan panggilan ustaz mahupun ustazah?


   Ya...Saya tidak pernah menafikan kemuliaan orang yang berilmu berbanding orang yang jahil. Dalam alquran telah ternukil :-
 
    ...Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang berilmu dengan orang-orang yang tidak berilmu?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
 (Az Zumar ayat 9)


"Allah meninggikan kedudukan orang yang beriman di kalangan kamu dan orang-orang yang berilmu beberapa darjat"
 (Surah al-Mujadalah : ayat 11)

   Tapi apa sebenarnya tujuan kita belajar?

   "Adik pergi sekolah sebab adik suka sekolah..Dah besar nanti nak jadi doktor. Gaji banyak. Boleh tolong mak..."

   Itulah ayat tipikal yang selalu kita dengar jika ditanya pada adik-adik kita yang baru menjejakkan kaki ke sekolah. Bagi mereka, belajar adalah satu platform untuk mereka mendapat pekerjaan yang baik dan gaji yang besar.

   Rasulullah pernah bersabda:-

  "Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." 
(HR. Bukhari dan Muslim)

  Itulah sebenar-benarnya tujuan kita belajar, dunia ditangan, akhirat dijulang. Di dunia, dengan ilmu kita dapat manfaatkan segala nikmat yang Allah kurniakan kepada manusia seperti teknologi, kesihatan dan bermacam-macam lagi. Dengan ilmu juga, kita akan terus merasa kagum dengan kehebatan ilmu Allah kerana semua yang kita pelajari adalah daripada Allah. Akhirnya kita akan terus menghambakan diri kita kepada Allah..INILAH SEBENARNYA TUJUAN KITA BELAJAR.....

Islamic Calendar

There was an error in this gadget

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA