KLIK JANGAN TAK KLIK

5 Sept 2010

Iklan raya TV3 - ADAKAH INI DISENGAJAKAN??

   Aidilfitri kian menghampir. Seperti tahun-tahun sebelumnya, tiap kali tiba musim perayaan iklan-iklan raya menjadi tumpuan. Sememangnya tidak dinafikan bahawa iklan-iklan perayaan sebegini banyak memberi makna kepada kita terutamanya anak-anak perantauan sekaligus mengembalikan nostalgia ketika zaman kanak-kanak mereka di kampung.

     Hari ini saya dikejutkan dengan satu iklan promo raya dari tv3. Ketika saya menonton iklan tersebut, saya terasa seperti ada sesuatu yg tidak kena dengan iklan itu...



   Setelah diteliti, sangkaan saya tidak salah lagi. Sememangnya banyak kekeliruan yang timbul dalam iklan ini. Iklan ini langsung tidak mencerminkan aidilfitri itu sendiri, malah ia lebih kepada perayaan krismas (santa claus) dan deepavali (teratai). Bukan itu saja, jika ditelili pada babak yang pertama, budak lelaki menyelak buku, kita akan nampak tulisan jawi diterbalikkan.
ADAKAH INI DISENGAJAKAN??

    Bukan itu saja, banyak lagi perkara yang tersirat yang terdapat dalam iklan ini. Sila klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut.

   Saya berharap rakan-rakan dapatlah kiranya memboikot iklan ini kerana secara jelas iklan ini boleh memberi kesan tidak baik pada aqidah khususnya kanak-kanak islam....
Wallahu 'Alam

3 comments:

Noraini Azhari said...

weyh..aku da klik baca..
x patot lah wat iklan cmni..
klu x bca ni knfom dah xtau..

casper said...

tak pernah tgk pon iklan nih kat tv? dah diharamkan kot......?

Nur Adibah Kamarul Baharin said...

Iklan ni konon2 nya nk ikut konsep 1 malaysia la tuh... ada mcm2 kaum & konsep la nk buat... mengarut!!!

Islamic Calendar

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA