KLIK JANGAN TAK KLIK

21 Nov 2009

CINTA

“Kita tidak boleh mencintai orang lain,
sebelum mencintai diri sendiri.
Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri..
sebelum mencintai Allah!



    Rasa cinta adalah fitrah pada setiap manusia. Kesenian cinta yang didasari runtutan fitrah tanpa dicabul oleh hawa syahwat merupakan lambang kedamaian, keamanan dan ketenangan. Namun cinta seringkali diperalatkan untuk melangsai keghairahan nafsu dan kebejatan iblis laknatullah. Demi kemakmuran manusia sejagat, kita mesti menangani fenomena cinta dengan nilai fikrah yang suci dan iman yang komited kepada Allah.
   
   Adalah pemandangan biasa di mana mana saja terlihat pasangan  tanpa segan silu berkepit.Pabila ditanya,jawabnya mereka saling mencintai.Inikah cinta?
   Individu mukmin sewajarnya peka terhadap kehadiran cinta di dalam jiwa. Cinta yang berlogikkan nafsu dan syahwat semata-mata hanyalah cinta palsu yang penuh jijik dan dihina.Adakah sekotor itu cinta?
   
   Adakah Islam memusuhi cinta?Adakah sekejam itu Islam menafikan fitrah manusia yang menginginkan cinta?Tidak….Islam memandang tinggi persoalan cinta.Rasulullah pernah bersabda :
“Apabila seseorang mencintai saudaranya maka hendaklah ia memberitahu bahwa ia mencintainya. (HR Abu Daud dan At-Tirmidzy)”.
   
   Oleh itu tidaklah menjadi salah untuk kita bercinta.Tetapi adakah remaja kini mendefinisikan cinta dengan cara yang betul?
   
   Saya pernah bertanya kepada seorang remaja perempuan,adakah dia telah mempunyai kekasih? Menepati jangkaan saya,dia menjawab,ya dia mempunyai kekasih.Kemudian, saya bertanya lagi….bagaimanakah kamu membuktikan cinta kamu kepada kekasih kamu?”Saya sanggup menyerahkan jiwa raga saya kepadanya”….(seperti filem melayu dulu-dulu)..Ya! itulah jawabnya.
  
    Soalan saya..Adakah betul itu cinta?Jawapan saya…YA!Betul.Memang jika seseorang itu dilamun cinta mereka sanggup lakukan apa saja demi satu kalimah yang dipanggil cinta.Itulah penangan cinta.
   
    Cinta itu kita yang perlu mengawalnya bukan dikawal oleh cinta.Kerana cinta dan nafsu adalah elemen dalam diri yang sering berkait rapat.Pabila cinta mengawal diri,nafsu akan turut serta. Jika biarkan cinta kuasai diri merosakkan hidup, nescaya diburu penyesalan sepanjang hayat.

No comments:

Islamic Calendar

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA