KLIK JANGAN TAK KLIK

2 Sept 2009

KES SEBAT KARTIKA


Assalamualaikum...
Sudah lama rasanya tidak menulis sesuatu di laman ini.Saya berasa tidak senang duduk jika tidak menulis tentang kes seorang model sambilan yang bernama Kartika.Dia ditangkap atas tuduhan minum arak dan di kenakan hukuman 6 kali sebatan.
Bagi pandangan peribadi saya,kes ini tak perlu dikalutkan.Pertama tama kerajaan harus mengharamkan penjualan arak pada orang islam terlebih dahulu.Adalah sesuatu yang bodoh apabila arak dijual secara berleluasa kepada siapa saja,tetapi apabila orang islam meminumnya dikenakan hukuman.Undang-undang islam di negara ini akan di pandang rendah dan tidak praktikal .
Dalam islam,hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi untuk mendidik.Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 - 80 rotan jumlahnya.
Mengikut sebatan islam keadaan kesihatan pesalah perlu diambil kira.Pesalah juga perlu dalam keadaan auratnya tertutup sempurna.Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.Sebatan juga, tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.
Renungkanlah....
Adakah undang-undang negara malaysia yang dikatakan negara islam ini mengikut undang-undang yang telah ditetapkan oleh al quran?
Undang-undang al quran tidak lagi praktikal?
Kata-kata inilah yang diungkapkan oleh penggubal undang-undang di malaysia....

No comments:

Islamic Calendar

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA