KLIK JANGAN TAK KLIK

28 Feb 2010

BERDAKWAH ITU KEPUASAN..

 Minggu ni saya tinggal seorang diri di apartment.Kawan-kawan pulang bercuti maulidur rasul...Ah!kadang-kadang rasa bosan muncul..Kunci motorsikal terus dicapai,helmet diambil..Setelah itu saya memecut motorsikal entah kemana...Tanpa tujuan...Ipoh memang bukan tempat untuk orang bersantai..Hanya syurga bagi siapa yang minat membeli belah..Saya memberhentikan moto saya di Taman Rekreasi(padang polo)...Di situ terdapat sekumpulan "brothers" sedang membuat pertandingan "drifting" kereta kawalan jauh.Saya tertarik dengannya,lalu saya menonton demi menghilangkan kebosanan.



 Sedang asyik menonton kelincahan kereta-kereta beraksi,saya tertoleh di suatu sudut gelap dibawah pokok.Sepasang "suami isteri" yang mungkin sudah ber"kahwin" ,tapi yang pasti masih belum bernikah sedang asyik melayan asmara melepas rindu dendam.Hati ini berasa hangat.Ingin menegur tapi tak berani.

  Akhirnya kekuatan itu muncul..Saya memberanikan diri menegur mereka..."Assalamua'alaikum..buat apa dalam gelap ni?tak malu kat Allah ye..?...Seperti yang dijangka.."Kau sibuk kenapa??Aku tak kacau hidup kau pon..kau jaga diri kau dah la...kubur aku kubur aku kubur kau kubur kau..Sibuk je dia ni kan sayang??...Si perempuan hanya membisu..Hanya lelaki yang bersuara(nak tunjuk hero depan awek la tu)...Dalam diri timbul perasaan marah,tetapi tidak boleh diterjemahkan dengan kata."Saudara...Memang kubur lain-lain..Sebab tu saya nak bantu saudara sekarang,sebab di kubur nanti tiada siapa yang boleh bantu saudara".

  Mereka hanya diam.Saya pun pergi dari situ...Saya terus menghampiri motorsikal..Enjin dihidupkan.Ekor mata saya ternampak sepasang kekasih tadi menghampiri saya.Saya yang keseorangan di situ agak takut kalau-kalau lelaki tadi belasah saya.Rasa berdebar dan resah tetapi bersedia menerima apa jua kemungkinan.Rupa-rupanya pasangan itu menerpa saya untuk meminta maaf dan mereka berjanji tidak akan buat perkara itu lagi...Saya berkata pada mereka tidak perlu minta maaf dan berjanji pada saya.Minta maaf dan berjanjilah pada Allah.

Rasa yakin,seronok dan puas muncul dalam diri apabila yang kita sampaikan diterima orang..Sejak malam tadi saya telah yakin dan tidak malu dan takut lagi untuk berdakwah...

Kita adalah pendakwah bukan penghukum !

Islamic Calendar

There was an error in this gadget

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA