KLIK JANGAN TAK KLIK

19 Sep 2009

Semasa saya dalam perjalanan pulang ke kampung,saya singgah di sebuah masjid di kawasan Pasir Puteh di Ipoh untuk menunggu solat jumaat.Sedang saya 'lepak-lepak'
di masjid itu,terdengar dua orang budak sedang mengira 'keuntungan'.....

budak 1:singgit,dua ringgit,tiga ringgit.......30 ringgit!
budak 2:hai,30 ringgit je?
budak 1:ye le...30 hari puasa 30 ringgit la.....
budak 2:aku lagi banyak!puasa penuh 50 ringgit.....
duit pegi terawih 30 ringgit...
tadarus 20 ringgit...dah seratus....
budak 1:kalau macam tu aku pon nak jugak la....nak mintak kat bapak aku la macam ni!

Dalam situasi di atas,kita boleh simpulkan adakah betul cara kita mendidik anak-anak kita....Memang bagus jika kita memberi ganjaran kepada anak kita apabila mereka berpuasa penuh atau apa saja perkara baik yang mereka lakukan...
Tetapi,hal ini sedikt sebanyak akan merosakkan anak itu sendiri.Mereka akan melakukan sesuatu secara tidak ikhlas dan akan meminta balasan...
adakah ini yang akan diwarisi pada masa akan datang???
PONDER UPON THIS!!!

No comments:

Islamic Calendar

There was an error in this gadget

SAHABAT

BUKAN KERNA NAMA